Foorumi logo

Hammasrihma vahetus 2,2T
Geo - 10.03.09 10:12

Siia teemasse võiks kirjutada kõikidest kogemustest seotud HAMMASRIHMA VAHETAMISEGA: märgid, pingutusmomendid, vajalikud jupid, tööriistad j.n.e.


***
Märkus moderaatorilt: Kuna kasutaja ei ole vaatamata varasematele märkustele asunud täitma foorumi reeglite 3. punkti, on kasutaja postitusõigus tühistatud!


Graal - 10.03.09 10:55

Sai just tehtud selline asi Audi 200-l (3B mootor). Kuna ise suur õlinäpp ei ole, siis sai jupid ise hangitud ja töö "sisse ostetud".
Juppidest on sul vaja:
veepump
rihma pinguti
Hammasrihm (siin on paar varianti, VIN kood abiks)
Jahutusvedelik, roheline (kui õnnestub süsteem täiesti puhtaks saada, võiks ka punase panna), ca. 9L
rihmarattale uus polt (soovitatav)
Mul oli lisaks veel "higine" vända esimene simmer.
Antud komplekt oli Forss'is ca. 1600 krooni letihinnas, lisaks siis läks ca. 2h tööd.


alfaromeo - 10.03.09 14:34

vb peaks endalgi selle töö ette võtma,kuna ikka juppid meeletult odavad:o
enda eelmisel 2.5v6 alfa 156 läks rihma lugu maksma 9k(materjal) ja töö läks 3k.:D


tanelr4 - 10.03.09 14:52

Kui huvi, siis mul üks uus hammasrihm olemas 2,2T jaoks, boshi oma ja karbis ilusti.
vajalikud varuosad olid mul
hammasrihm 580.-
pingutusrull 490.-
veepump 684
genekarihm 375.-
pinguti 2770.-


jõuvanker - 10.03.09 15:54

AAN mootori kohat niipalju:

Varuosad ainult rihmadevahetuseks:

Vända otsapolt
Vända otsahammakas
Hammasrihmapinguti rull
Hammasrihm
Veepump
Termostaat
Vändaotsa simmerling
Lamerihm
Lamerihmapinguti rull
Jahutusvedelik 2x2.5L konsentraat.

Vändaotsa simmerling selleks, et see ei maksa suurt ning niikuinii on otsademfer maas, siis võiks selle juba seal vahetada ära.

Vaja läheb spetsiaalset rakist, millega otsademfer fikseerida, et otsapolt lahti keerata ning hiljem ka kinni keerata. Kõiksugu käik-pidur meetodid on lollus. Otsapoldi kinnikeeramisel algmoment 160NM ja seejärel poldile 180 kraadi veel lisaks keerata. Korralikku jõudu peab rakendama, et asi saaks õigesti kinni. Poldile oleks hea panna, kas mootoriõli või mõnda tahket määret keermele, lihtsam keerata, isegi poldipea alla võib tilga määret panna. Demfriots ja väntvõlliots olgu puhtad ja õlivabad.
Kõiksugu keermeliimide kasutamine on lollus, neid võib ükskõik kus kasutada, kuid mitte otsapoldil.

Veepumba kätte saamiseks tuleb roolivõimendipump lahti lasta kinnitustest ja selle all olev metallkronstein maha kruvida.

Jõudu tööle.


sileem11 - 10.03.09 18:58

repliigina lisaks et eks tänapäeval on jah kõik rakised jne, 15+ aastat ei vahetand keegi rakisega ja düno võti on ka amatööridele :)

btw, 10v MC rihm sai ilma igasuguse keemijata vahetatud, kui on tegijad mehed.

Tsitaat:
Algselt postitas: jõuvanker

Vaja läheb spetsiaalset rakist, millega otsademfer fikseerida, et otsapolt lahti keerata ning hiljem ka kinni keerata. Kõiksugu käik-pidur meetodid on lollus. Otsapoldi kinnikeeramisel algmoment 160NM ja seejärel poldile 180 kraadi veel lisaks keerata. Korralikku jõudu peab rakendama, et asi saaks õigesti kinni. Poldile oleks hea panna, kas mootoriõli või mõnda tahket määret keermele, lihtsam keerata, isegi poldipea alla võib tilga määret panna. Demfriots ja väntvõlliots olgu puhtad ja õlivabad.
Kõiksugu keermeliimide kasutamine on lollus, neid võib ükskõik kus kasutada, kuid mitte otsapoldil.

Veepumba kätte saamiseks tuleb roolivõimendipump lahti lasta kinnitustest ja selle all olev metallkronstein maha kruvida.

Jõudu tööle.


tarmo - 10.03.09 19:18

Tsitaat:
Algselt postitas: sileem11
repliigina lisaks et eks tänapäeval on jah kõik rakised jne, 15+ aastat ei vahetand keegi rakisega ja düno võti on ka amatööridele :)

btw, 10v MC rihm sai ilma igasuguse keemijata vahetatud, kui on tegijad mehed.


Repliigina lisaks, et 15a tagasi ei vahetanud keegi S4 rihma põlveotsas ja huvitav, et laiali lendavad ikka need "proffide" mootorid, kes rakist ja momentvõtit ei kasuta :)


Taavi - 10.03.09 19:23

Tsitaat:
Algselt postitas: sileem11
repliigina lisaks et eks tänapäeval on jah kõik rakised jne, 15+ aastat ei vahetand keegi rakisega ja düno võti on ka amatööridele :)

btw, 10v MC rihm sai ilma igasuguse keemijata vahetatud, kui on tegijad mehed.


Eks parimad töömehed ole jah need, kes kaanepolte suruõhu püstoliga pingutavad. Selle peale ütleks, et ilma rakise ja düno võtmeta vahetav isik on suvaline "küla parm", kes omateada võiks kosmosesüstiku mootorit ka vahetada. Ja jutu järgi ta võibolla on isegi seda kunagi teinud. Paraku pole selliste tegelastega midagi tarka peale hakata. Kõverate klappidega võib pärast ainult neid loopida :P


jõuvanker - 10.03.09 19:37

Tsitaat:
Algselt postitas: sileem11
repliigina lisaks et eks tänapäeval on jah kõik rakised jne, 15+ aastat ei vahetand keegi rakisega ja düno võti on ka amatööridele :)

btw, 10v MC rihm sai ilma igasuguse keemijata vahetatud, kui on tegijad mehed.



Sinu silmis võib ju momentvõtit, rakist kasutav mootorimees olla amatöör, kuid ilma nende abivahenditeta ei saa antud töö tehtud nõuete kohaselt, lendab laiali, tänavasõitu vbl heal juhul kannatab, ei rohkem. Pidur-käik meetodiga reeglina keeratakse otsahammaka kiil kinnikeeramisel katki, süüde paigast ära kohe:)
Asju tuleb õigete töövõtetega teha, siis pole karta ka tõrkeid edasises töös. Sitta ja nalja võib ju alati teha ja hiljem rääkida "kui kõva mees" ikka olin, vahetasin ilma momentvõtmeta ja rakiseta h-r´i 2.2T 20v AAN mootoril.


püstolett - 05.08.09 10:20

Kas see rakis on mingi julmalt kallis asi?
Kust leida?


jõuvanker - 05.08.09 10:25

Tsitaat:
Algselt postitas: püstolett
Kas see rakis on mingi julmalt kallis asi?
Kust leida?


Ise teha.


püstolett - 05.08.09 10:36

Äkki saab pilti ja mõne mõõdu, teistelegi näha. Mina isiklikult näind ei ole. Sõbral vist isegi olemas, aga ta mõtles et läheks vahelduseks sõjaväkke.

Ja seda kah, et AAN mootorile näitab otsapoldile 150Nm+180 kraadi
Aga 3B mootorile näitab 350Nm lihtsalt
Ma sain laenata võtme millel peal aind 200Nm, kas 3B võib kah samamoodi kinni keerata nagu AAN-i


Aiku - 05.08.09 12:06

No kogu selle tarkade jutu võib kokku võtta nii,et kellel rahakott vähegi võimaldab ,laseb need asjakesed töökojas ära vahetada. Kui aga ise vähegi autost midagi jagad ,saab need asjad kodus tehtud ja tunduvalt- tunduvalt odavamalt.
Minu kurb kogemus ütleb nii ,et töökoja abi ma eales rohkem ei kasuta. Peale ise enda ei usalda ma küll mitte kedagi.


Kivitare - 05.08.09 13:22

Tsitaat:
Algselt postitas: püstolett
Äkki saab pilti ja mõne mõõdu, teistelegi näha. Mina isiklikult näind ei ole.



Ka mind huvitab see rakise leidmine, tegemine. Kui siin on palju rääkijaid, kes rakist kasutavad, siis ehk käivad korra garages ja teevad pildi;) Tahaks ikka jah nii teha, et hiljem laiali ei lendaks miskit. Mootoriks siis ka 3b

Kivitare


jõuvanker - 05.08.09 13:44

Võtke otsademfer maha, vaadake peale, leidke sobiva läbimõõduga detailid, lõigake süvendid/sälgud, keevatega kokku, sabajupp taha, et fikseeruks mootoriploki nurga taha vms, korras.
Keeruline, NASA teadus?


vreps - 05.08.09 14:27

Tsitaat:
Algselt postitas: Aiku
No kogu selle tarkade jutu võib kokku võtta nii,et kellel rahakott vähegi võimaldab ,laseb need asjakesed töökojas ära vahetada. Kui aga ise vähegi autost midagi jagad ,saab need asjad kodus tehtud ja tunduvalt- tunduvalt odavamalt.
Minu kurb kogemus ütleb nii ,et töökoja abi ma eales rohkem ei kasuta. Peale ise enda ei usalda ma küll mitte kedagi.
100% nõus ja Taufist ja selle edasiarendustest ei osta ma isegi juppe enam:mad:


Geo - 10.09.09 06:50

Kellegil on kogemusi selle Dahlbacki toodanguga?
Minu mootoril on selline problem (ka mitte ainult minu motol :) ) et see käbi ei taha püsima jääda, kuigi selle monteerimisel kasutasin ka spets rakist ja n. e...
Meie foorumi 20vt profid soovitasid väntvõlli ots üle treida ja loomulikult ka demferi pinda linvida, - nii peaks vastu pidama.
Aga kuidas saab probleemi lahendada nii et ei peaks väntvõlli maha võtma? Mul on siin üks idee, kuid pean veel uurima selle kohta.


outlaw - 10.09.09 07:50

diislikeskus taastab vända otsa ilma mootorist välja võtmata


mulk - 10.09.09 08:54

Tsitaat:
Algselt postitas: Geo
Kellegil on kogemusi selle Dahlbacki toodanguga?
Minu mootoril on selline problem (ka mitte ainult minu motol :) ) et see käbi ei taha püsima jääda, kuigi selle monteerimisel kasutasin ka spets rakist ja n. e...
Meie foorumi 20vt profid soovitasid väntvõlli ots üle treida ja loomulikult ka demferi pinda linvida, - nii peaks vastu pidama.
Aga kuidas saab probleemi lahendada nii et ei peaks väntvõlli maha võtma? Mul on siin üks idee, kuid pean veel uurima selle kohta.


Mul on selline, null probleemi olnud.


lorenzo - 10.09.09 14:12

Tsitaat:
Algselt postitas: jõuvanker
Võtke otsademfer maha, vaadake peale, leidke sobiva läbimõõduga detailid, lõigake süvendid/sälgud, keevatega kokku, sabajupp taha, et fikseeruks mootoriploki nurga taha vms, korras.
Keeruline, NASA teadus?

Ma oletan et jutt käib sellest tööriistast: LINK!
Ehk on kellelegi abiks.


Kivitare - 10.09.09 15:21

Tsitaat:
Algselt postitas: lorenzo
Tsitaat:
Algselt postitas: jõuvanker
Võtke otsademfer maha, vaadake peale, leidke sobiva läbimõõduga detailid, lõigake süvendid/sälgud, keevatega kokku, sabajupp taha, et fikseeruks mootoriploki nurga taha vms, korras.
Keeruline, NASA teadus?

Ma oletan et jutt käib sellest tööriistast: LINK!
Ehk on kellelegi abiks.


Aitähh!!!


Siim5 - 10.09.09 19:49

http://static.flickr.com/66/159357210_ff49f30018_o.jpg

http://static.flickr.com/60/159357211_b6c9f5df29_o.jpg

Sellised pildid siis klubiliikme Mulk autoteemast. Loodan, et ei pahanda.


Geo - 10.09.09 21:43

Kuidagi väääga tuttav tööriist....Aga vist pole minu tehtud...


Taavi - 11.09.09 05:16

Kindlasti ei ole Sinu tehtud. Mulk'i kättetöö.


Teemo - 11.09.09 06:51

Kes rohkem 20vt mootoreid peab remontima, siis Mulk´i valmistatud tööriist neile päris ei sobi, sest see hakkab AAN, ABY, ADU mootorile. 3B(ja ka 7A ning 2.5 tdi) mootoritel on otsaratta ava pisut väiksem. Kui aga teha rakis selle väiksema ava järgi, siis saab seda kasutatada ka AAN, ADU ja ABY peal.


Geo - 11.09.09 10:28

Tsitaat:
Algselt postitas: Taavi
Kindlasti ei ole Sinu tehtud. Mulk'i kättetöö.


Ei ole jah, sest et sellel riistal on otsfreesiga freesitud aga minu omadel on jagaja peas freesitud ;)


mulk - 14.09.09 20:19

http://tbc-shop.com/catalog/product_info.php/cPath/27/products_id/168


Geo - 21.09.09 08:44

Norralased on leidnud mõne lahenduse selleks et natuke aidata alumisel hammasrattal kohal püsida...

Crank Nose Friction Shim
Got problem with broken key on the lower timing belt gear?
Here is the solution:
http://www.rosten-performance.com/images/flywheel_shims/nose_crank.jpg

# For all 5cyl 10v/20v engine's
# Installed between crank nose and crank pulley
# Only 0.1mm thick
# The surface contains a special nickel/diamond coating
# The friction from this installed shim holds the pulley in place

www.rosten-performance.com


jõuvanker - 21.09.09 09:02

Tsitaat:
Algselt postitas: Geo
Norralased on leidnud mõne lahenduse selleks et natuke aidata alumisel hammasrattal kohal püsida...

Crank Nose Friction Shim
Got problem with broken key on the lower timing belt gear?
Here is the solution:
http://www.rosten-performance.com/images/flywheel_shims/nose_crank.jpg

# For all 5cyl 10v/20v engine's
# Installed between crank nose and crank pulley
# Only 0.1mm thick
# The surface contains a special nickel/diamond coating
# The friction from this installed shim holds the pulley in place

www.rosten-performance.com


Uutematel 2.2T 20v mootoritel on see seib juba tehasepoolt vahel:) Paljud "rihmavahetajad" võtavad seibi vahelt ja ei pane seda enam sinna tagasi. Või on kõikidel 2.2T 20v mootoritel seib.
Ühesõnaga, olen seda seibi kohanud 2.2T 20v mootoritel, mis on käinud ainult esinduses hoolduses, 100% õige läbisõiduga.


Taavi - 21.09.09 10:13

Kui see tehasepoolt on, siis miks etka sellist asja ei paku?


jõuvanker - 21.09.09 10:21

Tsitaat:
Algselt postitas: Taavi
Kui see tehasepoolt on, siis miks etka sellist asja ei paku?


Ei tea. Fakt on see, et see seib peab olema sünnist saadik vahel.


mulk - 21.09.09 14:47

Ei tea friktsioonseibist midagi, kuid nii ta on, et damferi ja väntvõlli otsa vahel on seib umbes 3-4mm paks.
edit: paksus on "umbes selline" kuna seib on auto küljes ja täpselt mõõtnud seda kunagi pole.


Taavi - 21.09.09 14:53

Kui see on fakt, siis tõesta ära. Ma väga kahtlen, et suurel osal essidel on see lihtsalt vahelt minema visatud. Mis põhjusel ja mis ajal seda sinna tehasest pandi, kui pandi, ei oska õelda. Üldiselt ei ole auto küljes selliseid asju, mida varuosakataloogis üldse ei ole. Kas elsa ei räägi seibist mitte midagi. Kirjas on vaid see, et uut polti tuleb määrida enne paigaldamist nii keerme osa pealt kui ka poldi pead.


Taavi - 21.09.09 16:47

See müstiline seib ( shim, diamond coated) on etkas siiski olemas. Pildi peal puudub aga loetelus olemas. 034105193 727.00 ehk et hind on korralik. Vähemalt arusaamatus lahendatud.


Teemo - 21.09.09 17:19

Ka mina olen kohanud seibi, mis jääb tegelikult siis otsaratta(mitte hammasrihmaratta, sest hammakas on nelja poldiga otsaratta küljes) ja väntvõlli vahele, kuid see oli ümmargune ja 2,... mm paks. Tol korral ma ei teadnud, mis seib see täpselt on kuid ilma selle seibita oleks kogu alumine rihmaratas liiga sisse liikunud. Seda kohtasin siis ABY mootoril.
Samas ka r5 2,5 tdi mootoritel asub seal seib, kuid see on u.0,3-0,5mm paks ja ümmargune.

Lisan: Vaatasin etkast järgi, et diisli seib on siiski 0,1mm.


jõuvanker - 21.09.09 20:12

Tegelikult, kui mälu ei peta, on seib ka hammsrihmaratta ja dempri vahel, need omavahel 4 poldiga kinni;). Lisaks siis seib, mis on kohe väntvõlliotsa ja demfri vahel.


Teemo - 21.09.09 20:23

Meenus veel see, et kui r5 2.5 tdi mootorile lähed uut rihmaratast ostma saad alati selle 0.1mm paksuse seibi juurde ja see maksab u 200eeki. Ideeliselt saab sarnast asja ka 20VT puhul kasutada juhul, kui see seib just suurema höördumise tarvis sinna pandud on.


jõuvanker - 21.09.09 20:40

Tsitaat:
Algselt postitas: Teemo
Ideeliselt saab sarnast asja ka 20VT puhul kasutada juhul, kui see seib just suurema höördumise tarvis sinna pandud on.


Peamiselt just sellel eesmärgil see seib sinna topitud ongi, vaadates 2.5TDI R5 väändemomenti.


Maku - 23.09.09 07:21

http://s2central.net/Timing_Belt_Renewal_Rev1.pdf


Kivitare - 23.09.09 10:51

Googeldasin Maku lisatud lingist Vag tööriistade kohta ja leidsin selle koha.. Ehk on kellelgi veel abi sellest.

Kivitare


Geo - 11.10.09 19:08

Minul on siis selline rakis fikseerimiseks:
http://static2.album.ee/files/853/55/large_21338761_QVdw.jpg

Rakis väntvõlli otsa parandamise jaoks:
http://static2.album.ee/files/853/55/large_21338755_J0ui.jpg

http://static2.album.ee/files/853/55/large_21338779_1Pvl.jpg

http://static2.album.ee/files/853/55/large_21338785_guES.jpg


Taavi - 25.10.09 06:50

Tellisin siis selle hirmsa hinnaga seibi ära. Nüüdseks käes ka ja tegu on jah mõne mm paksuse stantsitud seibiga. Lihtsalt on mingi pinnakate lisatud. Pilti pole suurt mõtet teha. Seib nagu seib ikka :D Mõõdud võin vaid lisada. Loodame, et sest mingit kasu kah on.


andrec - 25.10.09 13:29

Tsitaat:
Algselt postitas: Taavi
Tellisin siis selle hirmsa hinnaga seibi ära. Nüüdseks käes ka ja tegu on jah mõne mm paksuse stantsitud seibiga. Lihtsalt on mingi pinnakate lisatud. Pilti pole suurt mõtet teha. Seib nagu seib ikka :D Mõõdud võin vaid lisada. Loodame, et sest mingit kasu kah on.

Sul ennem ei olnud seda seibi küljes? Või peab seda koos rihmaga vahetama?


Taavi - 25.10.09 14:08

Ei olnud ja hetkel nagu mahu see ka kuhugi :D Kiil jääb ette. Krt ei saa ma aru, kuidas ja kust see vahe nüüd sisse tuleb. Et millal on seibi vaja ja millal mitte.
Niih. Uurisin asja natuke. Otsaratast on saada (toodetud) 2 koodiga. C ja J lõpuga. C lõpuga rattale see külge ei lähe. Küll aga nõuab etka seda seibi J lõpuga ratastel. Nt minu rattal pole seda kuhugi panna.Pilt
Seega peab minema treiali juurde, et saaks 3mm vända otsarattalt maha treida. See on siis seibi paksus.


Teemo - 25.10.09 20:48

Mul oli suvel nii AAN-i kui ABY rihmaratas kõrvuti ja sinna ABY rattale see u, 3mm seib käis jah, aga AAN-ile polnud küll kusile panna. Mõtlen endiselt, et AAN-il võiks kasutada seda 0.1mm paksust seibi nagu eespool näidatud ja mida ka r5 2.5 tdi mootorile sisse pannakse. Diislil kuulub see, siis rihmaratta komplekti, kui ostad uue.


jõuvanker - 26.10.09 07:33

Olen näinud AAN´e milledel on seib vändaotsa ja demfriotsa vhel, näinud variante, kus seda ei ole.
Peamiselt, vist, S4-del, vanematel, ei ole olnud seibi tehasepoolt, viimase otsa ( HP2 esipiduritega ), on olnud seib ja kõikidel S6 AAN-del. Võta kinni:)
Ilmselt on sisseviidud modifikatsioon tehasepoolt, kus saadi aru asja vajalikkusest ning hiljem lisati seib ning tehti demfrisüdamik tiba õhem paksuselt, et seib mahuks otsahammasrattakiilu ja demfriotsa vahele ilusti ära.

Edit. Nagu Taavi mainis, on 2 varianti otsademfreid, sealt see vahe tulenebki. Ühed on uuemad, teised vanemad, st muudatus tuli sisse ilmselt kuskil ´93a keskpaigas S4 AAN-del. ABY S2-sid hakati u samaaeg tootma. S6 AAN-del kõigil seib. Kas ka RS2-l seib, ilmselt on.


Taavi - 27.10.09 11:31

Kuna ma selle seibi juba ostsin, siis lasin dempfril 3mm maha treida. Nüüd sobib seib ilusasti paika. Eks see näha ole, kas peab sama hästi edasi kui varem. Ilma seibita pole siiani probleeme olnud. Aga katsetama ju peab :D


genekas - 20.02.10 20:30

Tsitaat:
Algselt postitas: püstolett
Ja seda kah, et AAN mootorile näitab otsapoldile 150Nm+180 kraadi
Aga 3B mootorile näitab 350Nm lihtsalt
Ma sain laenata võtme millel peal aind 200Nm, kas 3B võib kah samamoodi kinni keerata nagu AAN-i
Pakun, et seda töö teostusjuhendit on ajapikku uuendatud nii, et too 350 Nm on muutunud selleks 150 Nm + 180° juhiseks, kuna algsete juhiste kohaselt oli 350 Nm number pingutades koos "momendikordistiga" VAG 2079 (ilma selleta pidi moment olema lausa 450 Nm).

Siin paar viidet nende tööriistade koodidele.


Salix - 23.09.10 08:33

Nii,
tundub, et mitmed klubilised on omale rakise, millega otsademfer fikseerida, et otsapolt lahti keerata ja hiljem ka kinni keerata, soetanud/valmistanud.

Siit küsimus, et kas keegi Tallinna klubilistest oleks nõus seda rakist laenama. Laenamise teema on paljude jaoks küll suht tabu, eriti tööriistadekohapealt, aga siplen hetkel ajapuuduses, et asja ise valmistada.
Tõenäoliselt nädalaga saaksin hakkama.

U2U või kõne peale kui leidub lahkeid.
Tänud ette!


audihunt - 21.12.10 19:03

Kas keegi oskab öelda kui pikk on hammasrihma vahetus välp AAN 20VT mootoritel?


jõuvanker - 21.12.10 19:11

Tsitaat:
Algselt postitas: audihunt
Kas keegi oskab öelda kui pikk on hammasrihma vahetus välp AAN 20VT mootoritel?


120 000km/ või 5a.


rkrimm - 14.10.14 20:14

Küsimus selline, et kui palju näeb tehas ette hammasrihma vahetuseks aega?


rkrimm - 19.10.14 17:20

Ise küsin ise vastan.
Rahulikult tehes ning aegajalt tööriistu otsides kulus kuskil 6 tundi. Saaks ka kõvasti kiiremini, kuid kuhu mul ikka kiiret oli :D
Vilunumatel ning pneumotööriistu kasutades saaks tõenäoliselt 2-3 tunniga hakkama ilusti.